Aktualności

Utrzymanie wysokich obrotów w niepewnych czasach

Utrzymanie wysokich obrotów w niepewnych czasach : od wojen światowych, kryzysów gospodarczych po Covid-19 – jak wygląda przyszłość branży transportu ciężarowego?

 

Janne Haarala, Manager Europe CVL Sector, z ExxonMobil, przedstawia historię branży transportu ciężarowego, opowiada o pokonywaniu wyzwań pojawiających się przez ostatnie 100 lat oraz  omawia ze specjalistami z branży sposoby radzenia sobie ze zmianami

Transport drogowy jest jedną z największych na świecie branży, na którą wpływają innowacje technologiczne, rozwój gospodarczy, globalizacja oraz umiejętności jazdy kilku pokoleń fachowych kierowców. Wszystko zaczęło się w 1879 roku, gdy Karl Benz opatentował pierwszy niezawodny silnik spalaniowy – wynalazek o ogólnoświatowym znaczeniu, który po raz pierwszy wykorzystano w samochodzie ciężarowym w 1895 roku. Do tego czasu Rudolf Diesel również opracował swój przełomowy wynalazek.

Kolejne 130 lat obfitowało w innowacje i przełomowe wydarzenia, które wpłynęły na współczesny kształt branży. Ta podróż nadal trwa, a Covid-19 jest najnowszym zjawiskiem wpływającym na jej tor, choć w przeszłości na kierunek rozwoju branży transportu ciężarowego wpływały także o wiele mniej poważne wydarzenia. Chociażby rozwój sieci dróg, wynalezienie opon pneumatycznych i wykorzystanie silnika Rudolfa Diesla w pojazdach ciężarowych przyczyniły się do ukształtowania branży transportu ciężarowego w postaci, którą znamy obecnie.

 

Początki środków smarnych dla silników Diesla

 

Jedną z rzeczy, które wywarły największy wpływ, są środki smarne – niepozorne oleje i smary zapewniające niezbędną ochronę łożysk, wałów napędowych i elementów silników. Pewna kwestia sprawiała więcej problemów niż inne – wysokie ciśnienie i wysokie temperatury wytwarzane w silnikach Diesla miały szczególnie niekorzystny wpływ na żywotność i osiągi  olejów silnikowych, przez co pojazdy zamiast jeździć po drogach i dostarczać towary w przewidzianym terminie, stały w warsztatach.

Trudności są jednak napędem innowacji – naukowcy z firmy Vacuum Oil, poprzedniczki ExxonMobil, opracowali specjalną formulację oleju, która w 1925 roku została zarejestrowana jako Diesel Engine Lubricant by Vacuum Oil (środek smarny firmy Vacuum Oil do silników Diesla), czyli DELVAC. Tak wyglądały początki gamy środków smarnych Mobil Delvac™, które także współcześnie chronią pojazdy ciężarowe na całym świecie.

 

Pokonywanie trudności gospodarczych

 

Efektywność silników Diesla podczas II wojny światowej przyczyniła się do wzrostu ich wykorzystania w pojazdach ciężarowych po zakończeniu konfliktu zbrojnego. To z kolei przełożyło się na rozwój transportu drogowego, który wkrótce stał się filarem gospodarki, łącząc porty z sieciami kolejowymi, centrami dystrybucji i klientami w całym kraju. Wszystko działało płynnie.

Kolejnym przełomem było opracowanie w 1949 roku pierwszego syntetycznego oleju przez badaczy Vacuum Oil pracujących nad nowymi procesami technologicznymi. Jednak potencjał syntetycznych polialfaolefin (PAO) nie został doceniony od razu – musiało upłynąć niemal dziesięć lat, zanim ich wszystkie zalety, takie jak szeroki zakres temperatur, stała lepkość, zwiększona ochrona elementów silnika i dłuższy okres eksploatacji, zostały w pełni odkryte.

Gerwin Schucher, Product Technical Advisor w ExxonMobil, powiedział: „Drugi kryzys naftowy z 1979 roku, podczas którego ceny ropy gwałtownie wzrosły, rozpoczął się zaraz po tym, jak dołączyłem do ExxonMobil. Wzrost cen i zakłócenie dostaw odbiło się echem we wszystkich branżach. Kryzys dotknął wszystkich; jazda samochodem w niedziele była zakazana. To była trudna sytuacja”.

Podczas kryzysu gospodarczego w latach 2007–2008 ceny paliw ponownie poszybowały w górę, co zmusiło operatorów flot do szukania oszczędności; zewsząd odczuwalne były naciski dotyczące obniżenia kosztów eksploatacji i optymalizacji całkowitych kosztów utrzymania. Jedno z innowacyjnych rozwiązań okazało się szczególnie korzystne – formulacja wysokiej jakości olejów silnikowych Mobil Delvac™ o długim okresie eksploatacji. Dzięki jego właściwościom możliwe było wydłużenie okresów pomiędzy wymianami oleju, obniżenie kosztów magazynowania i zwiększenie ochrony silnika.

Mahmoud Abdel Shafy, Operations Manager firmy ExxonMobil, wyjaśnił: „Wydłużenie okresów pomiędzy wymianami oleju ma kluczowe znaczenie dla menadżerów flot, inżynierów utrzymania ruchu oraz kierowców ciężarówek. Pojazdy ciężarowe muszą być w stanie pokonać duże odległości, po czym powrócić do jednego ze sprawdzonych warsztatów na wymianę oleju – nieplanowane przestoje w nieznanych miejscach są niepożądane. Dlatego niezawodny olej, który sprawdza się na długich trasach i zapewnia niezawodność każdego dnia, jest tak potrzebny”.

 

Radzenie sobie z bezprecedensowymi zmianami

 

Poprawa jakości paliwa, nowe przepisy dotyczące zrównoważonego rozwoju i postęp technologiczny konstrukcji silników przyczyniły się do zmiany standardów obowiązujących producentów pojazdów i środków smarnych oraz właścicieli flot. Nowe formulacje olejów silnikowych o niskiej zawartości popiołu pomagają obecnie obniżyć zużycie paliwa, dbają o to, aby kierowcy wraz z towarem bezpiecznie dotarli z punktu A do punktu B, a jednocześnie wszystkie najnowsze przepisy dotyczące pojazdów były przestrzegane.

Sprzedaż detaliczna online rozwijała się dynamicznie jeszcze przed pojawieniem się Covid-19, ale pandemia przyczyniła się do błyskawicznego wzrostu tempa tego rozwoju. Choć okres pandemii nie jest łatwy dla żadnej branży, sektor transportu drogowego, a szczególnie kierowcy, muszą od kilku miesięcy stawiać czoła wyjątkowym wyzwaniom.

Radzenie sobie z problemami wynikającymi z konieczności zachowania dystansu i stosowania innych środków mających pomóc w ochronie zdrowia publicznego oraz jednoczesne zaspokajanie popytu na usługi w nowym kształcie nie jest łatwe. ExxonMobil jest oficjalnym partnerem w zakresie paliw, środków smarnych i technologii zespołu Aston Martin Red Bull Racing, , dla którego w tych burzliwych czasach najważniejsze jest zdrowie i bezpieczeństwo jego członków, fanów i lokalnych społeczności.

Gerrard O’Reilly, Race Team Logistics Manager zespołu Aston Martin Red Bull Racing, powiedział:

„Znacząco zmieniliśmy sposób działania. Wprowadziliśmy wiele procedur umożliwiających zachowanie dystansu społecznego, a na torze wyścigowym oraz w podróży używamy środków ochrony indywidualnej. Wszyscy jednomyślnie uważają przestrzeganie nowych wytycznych za swój priorytet. W końcu takie działania przynoszą korzyści wszystkim i każdy z nas jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa członkom naszego zespołu i ogółowi społeczności Formuły 1. Ponadto wszyscy kierowcy i członkowie zespołu przechodzą również regularne testy pod kątem Covid-19”.

Jeśli kryzys wywołany pojawieniem się Covid-19 czegoś dowiódł, to na pewno tego, że przedstawiciele branży transportu drogowego wykazują dużą wytrwałość.

 

Przyszłość transportu ciężarowego

 

Pandemia rozpoczęła się niespodziewanie, ale przed nami inne wyzwania, których pojawienie się zostało wcześniej zapowiedziane – to wprowadzenie normy emisji spalin Euro 7.

„Norma Euro 7 prawdopodobnie zacznie obowiązywać w latach 2024–25. Nowe unijne regulacje zakładają, że przewoźnicy i inni właściciele pojazdów zmniejszą zużycia paliwa o 15% w porównaniu z danymi z 2019 roku oraz o kolejne 15% do 2030 roku” – powiedział Gerwin Schucher. „Będziemy potrzebować nowych konstrukcji i nowego sposobu myślenia, aby te założenia zostały osiągnięte. Istotną rolę w tym procesie odegrają również oleje silnikowe. Oczekuje się, że nowe formulacje olejów zwiększą oszczędność paliwa o kolejny  1% , co przybliży branżę do spełnienia nowych przepisów w zakresie redukcji emisji zanieczyszczeń przez pojazdy ciężarowe”. Prowadzone są już badania nad nowymi formulacjami olejów o niskiej i bardzo niskiej lepkości, co pomoże ograniczyć użycie paliwa bez uszczerbku dla ochrony silniki i żywotności oleju.

Rozwój nowych technologii także kładzie się cieniem na branży – nowe, elektryczne pojazdy użytkowe sprawią, że floty staną się bardziej złożone, a ich obsługa będzie wymagać nowych umiejętności, nowych środków smarnych i zaawansowanych procedur konserwacji zapobiegawczej. Niektóre inteligentne ciężarówki już wyznaczają nowe trendy dzięki zastosowaniu systemów wspomagania kierowcy, zdalnego monitorowania i coraz bardziej zaawansowanych czujników zwiększających poziom bezpieczeństwa na drodze i pomagających zmniejszyć zużycie paliwa.

„Nasze ciężarówki są  najbardziej przyjazne dla środowiska jak jest to tylko obecnie możliwe, ale nasz zespół i wszyscy przedstawiciele naszej dyscypliny sportu zawsze z pełnym zaangażowaniem szukają sposobów na wprowadzanie kolejnych zmian” – powiedział Gerrard O’Reilly. „Można używać auta ciężarowe  zasilane biopaliwem, ale europejska sieć wsparcia dla tego typu pojazdów jeszcze nie funkcjonuje. Gdy tylko ciężarówki hybrydowe staną się dostępne, to oczywiście przyjrzymy się takim możliwościom. Zmieniłoby to sposób, w jaki pracujemy, szczególnie że jesteśmy zaangażowani w sprawdanie wszystkich metod, dzięki którym nasz transport i logistyka stałyby się bardziej zrównoważone”.

Jedno jest pewne – we wszystkich sektorach branży transportu drogowego zachodzą obecnie zmiany, z jakimi nie mieliśmy dotąd do czynienia. Połączenie nowych technologii i nowych przepisów dotyczących emisji, wraz z trwająca wciąż pandemią wpływają na sposób funkcjonowania flot, logistykę i sposób planowania związane z codzienną eksploatacją pojazdów.

Dobra wiadomość jest taka, że kluczowi gracze branży motoryzacyjnej już teraz ciężko pracują nad osiągnięciem jak najlepszych wyników. Będzie to wyzwanie, zwłaszcza w obliczu pojawienia się nowych technologii na rynku. Producenci sprzętu (OEM), dostawcy części, projektanci infrastruktur, dostawcy rozwiązań cyfrowych i energi są coraz bardziej zgodni w swoich wysiłkach. Wspólnie tworzą narzędzia niezbędne do zagwarantowania bezpieczeństwa i jeszcze bardziej wydajnego transportu drogowego w przyszłości.

Ostatnio firma ExxonMobil przyczyniła się do zwiększenia efektywności branży transportu drogowego, wprowadzając dwa nowe oleje najwyższej jakości do silników Diesla: Mobil Delvac™ XHP ESP FE 5W-30 i Mobil Delvac™ XHP Ultra LE MN9 5W-20; ten drugi produkt został opracowany specjalnie pod kątem zgodności ze specyfikacjami MAN M 3977. Oba środki smarne zapewniają nadzwyczajną ochronę i mogą pomóc obniżyć zużycie paliwa* w nowoczesnych, niskoemisyjnych silnikach wysokiej jakości pracujących w trudnych warunkach związanych z transportem drogowym.

Oczywiście to jeszcze nie koniec podróży, której początkiem było wprowadzenie na rynek w 1925 roku produktu Mobil Delvac, który wciąż pomaga wydłużyć żywotność silnika oraz zapewnia doskonałą ochronę silników i układów napędowych w pojazdach ciężarowych na całym świecie i w każdych warunkach. Naukowcy i eksperci nieprzerwanie prowadzą swoje pionierskie badania i opracowują produkty, aby pomóc przedstawicielom branży transportu drogowego sprostać wymaganiom oraz zapewnić bezpieczeństwo i skuteczność teraz i w przyszłości.

 

*Możliwość obniżenia zużycia paliwa na podstawie porównania danych dla lepkości 5W-30 z 10W-40 i 15W-40.

 

Skontaktuj się z nami:

Narzędzia Ekonaft