Mobil Delvac 1™ LE 5W-30
2014-09-10
W następstwie wprowadzenia przez Komisję Europejską rozporządzenia dotyczącego ograniczeń emisji szkodliwych substancji przez pojazdy użytkowe począwszy od 1 stycznia 2014 r. wszystkie nowo rejestrowane samochody ciężarowe i autobusy w Unii Europejskiej muszą być wyposażone w silniki z certyfikatem Euro VI.
Europejscy producenci silników musieli zainwestować spore środki w opracowanie nowych technologii, dzięki której stworzono nową generację silników samochodów ciężarowych spełniających wymogi normy Euro VI. Miało to znaczący wpływ na rodzaj oleju silnikowego, jaki muszą kupować operatorzy flot pojazdów użytkowych.
Znaczenie paliwooszczędnych olejów silnikowych dla pojazdów użytkowych
Pyt. 1: Czym dokładniej jest Euro VI?
Odp. 1: Euro VI to najnowsza norma emisji spalin, wprowadzona przez Komisję Europejską, która obowiązuje od stycznia 2014 r. i dotyczy pojazdów ciężarowych. To już kolejna aktualizacja pierwszej normy z 1993 roku, która ogranicza emisję szkodliwych składników spalin przez silniki pojazdów ciężarowych.
W ciągu ostatnich 20 lat poziom tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych (PM), a także innych substancji, takich jak niespalone węglowodory, emitowanych przez wysokoprężne silniki samochodów ciężarowych i autobusów drastycznie spadł. Od czasu wprowadzenie normy Euro I, dopuszczalne poziomy emisji tlenków azotu i cząstek stałych zmniejszyły się odpowiednio o 95% i 97%.
Pyt. 2: Dlaczego silniki nowych ciężarówek Euro VI wymagają specjalnych środków smarnych?
Odp. 2:Tylko oleje niskopopiołowe „low-SAPS” są odpowiednie do stosowania w samochodach ciężarowych wyposażonych w silniki Euro VI. Aby spełnić wymagania najnowszej normy emisji, wszystkie silniki Euro VI zostały wyposażone w systemy oczyszczania spalin, obejmujące układ SCR (Selektywnej Redukcji Katalitycznej), układ recyrkulacji spalin EGR oraz filtr cząstek stałych DPF. Niemniej jednak wymienione układy sa wrażliwe na niektóre substację pochadzace z olejów silnikowych.
Przykładowo, filtr cząstek stałych (DPF) jest bardzo wrażliwy na pozostałości spalania oleju. Produktem spalania niektórych dodatków oleju silnikowego jest popiół, który w miarę upływu czasu ma tendencję do zatykania filtra DPF o strukturze „plastra miodu” powodując niewłaściwą pracę i skracając jego żywotność. Co więcej, wytwarza się wówczas ciśnienie wsteczne gazów wydechowych, które negatywnie wpływa na osiągi i pracę silnika. Dlatego istotne jest, aby w pojazdach wyposażonych w systemy DPF stosowane były oleje niskopopiołowe, które w porównaniu do olejów konwencjonalnych tworzą zdecydowanie mniej zanieczyszczeń w procesie spalania.
Pyt. 3: Czy oleje niskopopiołowe, zalecane do smarowania silnikach Euro VI, nadają się również do starszych modeli silników?
Odp. 3: Niektóre oleje niskopopiołowe – wstecznie kompatybilne - mogą być stosowane w starszych konstrukcjach silników, takich jak silniki Euro IV czy Euro V, pod warunkiem zasilania paliwem o niskiej zawartości siarki. Dla właścicieli firm transportowych to szansa na ograniczenie liczby używanych olejów oraz uniknięcie ryzyka zastosowania niewłaściwego oleju w silniku Euro VI. Szczegółowe zalecenia producentów znajdują się w instrukcji obsługi pojazdów (książce serwisowej).
Pyt. 4: Czy oleje niskopopiołowe (low-SAPS) także pozwalają zmniejszyć zużycie paliwa?
Odp. 4: Niektóre oleje niskopopiołowe (low-SAPS) zostały zaprojektowane tak, aby poza kompatybilnością z systemami kontroli spalin w silnikach Euro VI oferowały możliwość zmniejszenia zużycia paliwa. Najwięksi dostawcy środków smarnych dla pojazdów użytkowych, do których należy ExxonMobil, wciąż inwestują w badania i rozwój olejów oraz blisko współpracują z wiodącymi światowymi producentami OEM w celu opracowania olejów, które podnoszą efektywność i osiągi silnika przy jednoczesnym zapewnieniu korzyści,np. w postaci ograniczenia zużycia paliwa.
Na przykład, ExxonMobil opracował syntetyczny olej Mobil Delvac 1 LE 5W-30 dla wysokoobciążonych silników wysokoprężnych, który pomaga właścicielom firm transportowych zoptymalizować efektywność pracy silników oraz ograniczyć zużycie paliwa w jak największej ilości ciężarówek , . Nowy, niskopopiołowy olej Mobil Delvac 1™ LE 5W-30 pozwala na zapewnienie doskonałej ochrony układów emisji spalin w nowoczesnych silnikach, w tym jednostkach spełniających normę Euro VI.
Nowa formulacja wykazała także znaczące korzyści w zużyciu paliwa w pojazdach użytkowych. Potwierdzają to niezależne testy przeprowadzone w Millbrook, jednym z wiodących międzynarodowych ośrodków badawczo-rozwojowych dla pojazdów w Wielkiej Brytanii. W serii testów zużycia w trybie jazdy autostradowej brały udział dwa pojazdy ciężarowe Volvo FM440 Euro V, obciążone ładunkiem do 75% dopuszczalnej całkowitej masy pojazdu (ok. 44 000 kg). Mobil Delvac 1 LE 5W-30 pomógł ograniczyć zużycie paliwa średnio o 1,8%2.
5: Jakie jeszcze korzyści w zakresie poprawy wydajności oferują środki smarne nowej generacji, takie jak Mobil Delvac 1 LE 5W-30?
Odp. 5:Poza zwiększoną skutecznością ochrony systemów redukcji emisji spalin i potencjałem oszczędności paliwa, Mobil Delvac 1 LE 5W-30 oferuje szereg dodatkowych korzyści w porównaniu z konwencjonalnymi olejami mineralnymi. Są to m.in.:
- Zaawansowana ochrona przeciwzużyciowa – przyczynia się do wydłużenia okresu eksploatacji silnika³
- Wydłużone okresy między wymianami oleju
- Doskonała praca w niskich temperaturach – umożliwiająca łatwiejszy rozruch zimnego silnika oraz utrzymanie jego ochrony w warunkach zimowych
- Wyjątkowa stabilność termiczna i oksydacyjna – ograniczająca do minimum powstawanie osadów w wysokich temperaturach
Pyt. 6: Jakie dopuszczenia i rekomendacje producentów pojazdów posiada Mobil Delvac 1 LE 5W 30?
Odp. 6: Mobil Delvac 1 LE 5W-30 spełnia wymogi większości silników Euro VI wyprodukowanych przez wiodących producentów pojazdów takich jak Mercedes-Benz, Volvo, Cummins i MAN1.
Pyt. 7: Czy optymalizacja efektywności pojazdów ciężarowych jest możliwa jedynie za sprawą stosowania zaawansowanych olejów silnikowych?
Odp. 7: Poza nowoczesnymi, syntetycznymi olejami silnikowymi, również wysokoiej jakosci syntetyczne oleje przekładniowe mogą poprawić poziom efektywności i osiągi oraz obniżyć koszty eksploatacyjne. Na przykład w pełni syntetyczny Mobilube 1 SHC™ 75W-90 zachowuje odpowiednią lepkość w szerokim zakresie temperatur, optymalną odpornością na degradację termiczną i utlenianie, ochroną przeciwzużyciową i antykorozyjną, odpornością na ścinanie. Pozwala wydłużyć okresy między wymianami oleju oraz pomaga ograniczyć zużycia paliwa.
Ponieważ coraz większa liczba właścicieli firm transportowych przechodzi na pojazdy ciężarowe Euro VI, nadszedł odpowiedni czas, aby propagować korzyści dla wydajności silnika oferowane przez Mobil Delvac 1 LE 5W-30.