Pięć zasad dobrego wyboru smaru
2015-12-03
Poprawa produktywności oraz bezpieczeństwa, redukcja kosztów i właściwe utrzymanie urządzeń zyskują w branży przemysłowej na znaczeniu. Istotnym elementem odpowiedniego serwisowania maszyn jest wybór odpowiedniego smaru. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej na zlecenie ExxonMobil, ponad połowa specjalistów ds. utrzymania ruchu ignoruje fakt, że wybór odpowiedniego smaru może podnieść wydajność pracy sprzętu1. Chcąc podnieść poziom wiedzy na temat serwisowania, ExxonMobil opracował pięciopunktowy plan właściwego doboru smaru. Poradnik bazuje na 50-letnim doświadczeniu firmy w rozwoju syntetycznych środków smarnych i zawiera praktyczne wskazówki, które mogą zapobiec awarii sprzętu oraz nieplanowym przestojom. Od czego zatem należałoby zacząć?
1. Wybierz smar odpowiedni do aplikacji.
Smary posiadają różne właściwości, umożliwiające pracę w konkretnych warunkach. Aby wybrać odpowiedni smar, należy przede wszystkim uwzględnić środowisko pracy. Należy zatem wziąć pod uwagę prędkość i obciążenie maszyny, różnice temperatur oraz rodzaj i rozmiar łożyska.
2. Dobierz odpowiednią lepkość oleju bazowego.
Wybierając smar należy pamiętać o lepkości oleju bazowego. Powinna ona być dostosowana do obciążenia, prędkości i temperatury pracy, jak również zapewniać maksymalną ochronę oraz żywotność sprzętu. Smary produkowane na bazie olejów o wysokim indeksie lepkości są zazwyczaj bardziej odporne na działanie wody i dlatego lepiej sprawdzają się w pracy przy dużym obciążeniu oraz w wysokich temperaturach. Natomiast smary wyprodukowane z oleju bazowego o niskiej klasie lepkości mogą podnieść skuteczność ochrony przy niższych prędkościach pracy wysoko obciążonych łożysk i w niskich temperaturach.
3. Pamiętaj o odpowiedniej ilości smaru.
Zbyt mała lub nadmierna ilość smaru przyczynia się do ponad 90% kosztownych awarii łożysk. Ponadto, nieodpowiednia ilość środka smarnego może prowadzić do problemów związanych z przedostawaniem się oleju do uzwojenia. Przyjmuje się, że łożysko powinno być wypełnione smarem maksymalnie do ponad dwóch trzecich objętości, zostawiając pozostałą część wypełnioną powietrzem dla zapewnienia optymalnych warunków pracy. Analogicznie, zbyt mała ilość środka smarnego również może prowadzić do uszkodzenia łożyska w wyniku niedostatecznego smarowania.
4. Wystrzegaj się braku kompatybilności.
Przed użyciem nowego smaru, oczyść dokładnie lub wypłucz resztki poprzedniego środka smarnego z łożyska. To pozwoli uniknąć problemów związanych z brakiem kompatybilności formulacji, jak również stworzy optymalne warunki pracy dla nowego smaru.
5. Rozważ zmianę smarów na produkty syntetyczne.
W porównaniu z produktami na bazie mineralnej, smary oparte na technologii syntetycznej zapewniają lepszą ochronę przed utlenianiem, a mocniejszy film olejowy podnosi wydajność pracy i skuteczność ochrony nawet w bardzo wysokich temperaturach. Ponadto, syntetyczne oleje bazowe pomagają zmniejszyć zużycie energii dzięki redukcji tarcia.
Więcej informacji o środkach smarnych i usługach Mobil dla przemysłu znajdziesz w internecie: www.ekonaft.com.pl.
1 Badanie przeprowadzone przez IEN (Thomas Media), 2014.