Uniknij wypadku - awaria hamulców może dotknąć 2 z każdych 5 samochodów
2014-09-09
Z najnowszego raportu wynika, że hamulce w 41% wszystkich samochodów w Polsce mogą bez ostrzeżenia odmówić posłuszeństwa.
Badania przeprowadzone dla Mobil Car Care w niezależnych warsztatach na terenie Europy wykazały, że dwóch na pięciu kierowców w Polsce ma wadliwy płyn hamulcowy w swoich samochodach, przy czym 11% z nich nieumyślnie ryzykuje swoje życie za każdym razem, gdy wsiadają za kierownicę.
Podczas badań testowano jakość płynu hamulcowego - płynu, dzięki któremu nowoczesny układ hamulcowy może działać.
Płyn hamulcowy pochłania wilgoć znajdującą się powietrzu, co zmniejsza jego skuteczność poprzez obniżenie temperatury wrzenia. Gdy tylko temperatura wrzenia spadnie 180 stopni Celsjusza, płyn hamulcowy traci swoje właściwości, powodując nagłą i niewytłumaczalną awarię hamulców.
Firma specjalizująca się w dziedzinie badań nad płynami hamulcowymi, Alba Diagnostics, zaleca wymianę płynu hamulcowego, gdy jego temperatura wrzenia osiągnie 200 stopni Celsjusza. Jednakże temperatura wrzenia płynu hamulcowego w niektórych badanych pojazdach była szokująco niska - wynosiła 150 stopni.
Tabela przedstawiająca temperaturę wrzenia płynu hamulcowego
Badania wykazały, że wiek i przebieg pojazdu niekoniecznie mają wpływ na jakość płynu hamulcowego. Temperatura wrzenia płynu hamulcowego wynosiła mniej niż 200 stopni w jednym na każde pięć pojazdów mających na liczniku mniej niż 100 000 przejechanych kilometrów.
Badania wykazały również niepokojący brak zrozumienia zasady działania płynu hamulcowego wśród kierowców. Aż 80% spośród klientów warsztatów samochodowych przyznało się do swojej niewiedzy, albo też udzieliło nieodpowiedniej lub niewystarczającej odpowiedzi. Trzy czwarte (75%) spośród nich nie zmieniało płynu hamulcowego w swoim samochodzie przez okres dłuższy niż dwa lata.
Reszta Europy wcale nie wypada lepiej, w sumie 71% kierowców nie jest w stanie wyjaśnić, jak działa płyn hamulcowy.
Mike Bewsey z firmy Cosan Lubricants, zajmujący się rynkiem sprzedaży produktów Mobil Car Care w Europie, stwierdził: - Niebezpieczna jest zarówno jakość płynu, będącego kluczowym składnikiem tego krytycznego dla bezpieczeństwa pojazdu układu, jak również ogólny brak wiedzy na temat zasady jego działania. Gdy tylko płyn hamulcowy zostanie zanieczyszczony, niestety nie da się nic z tym zrobić, a ryzyko zagotowania płynu hamulcowego znacznie wzrasta. Może się to zdarzyć w sytuacji, kiedy często zatrzymujemy się i ruszamy, przy ostrym hamowaniu lub podczas holowania. Zdiagnozowane tego problemu jest bardzo trudne, ponieważ po wypadku i po ostygnięciu płyn wygląda normalnie.
Badania sugerują, że „ulotny” charakter awarii płynu hamulcowego może stanowić wyjaśnienie dla tysięcy wypadków przytrafiających się każdego roku. Podczas gdy sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego bywa przeprowadzane w ramach przeglądu w warsztacie samochodowym, kontrola jakości płynu nie jest częścią procedury sprawdzającej, do której przeprowadzania kierowcy są prawnie zobowiązani.Bewsey powiedział ponadto: - Wielu kierowców błędnie uważa, że jeśli samochód przeszedł przegląd, wszystkie znajdujące się w nim smary i substancje chemiczne są w jak najlepszym porządku. Jednakże sprawdzenie temperatury wrzenia jest jedynym sposobem sprawdzenia jakości płynu hamulcowego. Jako, że test ten nie jest częścią standardowego przeglądu, na każdym kierowcy spoczywa wyraźna odpowiedzialność za upewnienie się, że jego samochód jest bezpieczny.
Firma Mobil Car Care dodała do swojej oferty dwa nowe płyny hamulcowe wysokiej jakości: Mobil Brake Fluid DOT 4 ESP oraz Mobil Brake Fluid DOT 5.1 są już dostępne u wszystkich dobrych przedstawicieli akcesoriów samochodowych.
Możesz uniknąć awarii hamulców - poproś pracownika stacji kontroli pojazdów o sprawdzenie temperatury wrzenia płynu hamulcowego podczas następnego przeglądu.
Przebieg samochodu
Wiek pojazdu
Dlaczego stan płynu hamulcowego jest tak ważny dla skuteczności hamowania?
Układy hamulcowe w nowoczesnych pojazdach - samochodach osobowych, dostawczych, motocyklach itp. - są uruchamiane przez płynu hamulcowy pod ciśnieniem hydraulicznym powstałym na skutek naciśnięcia pedału hamulca. Nawet podczas normalnej pracy każdy układ hamulcowy generuje znaczne ilości ciepła, dlatego też płyn hamulcowy, aby zachować swoją skuteczność, musi mieć wysoką temperaturę wrzenia. Płyn hamulcowy jest jednakże higroskopijny, tzn. naturalnie wchłania wilgoć z powietrza. Z czasem woda zanieczyszcza płyn i obniża jego temperaturę wrzenia. Woda wrze w temperaturze 100°C i zamienia się w parę wodną, która – w odróżnieniu od cieczy – jest ściśliwa. Skutkiem tego jest tak zwany „miękki pedał”, będący objawem zmniejszonego ciśnienia hydraulicznego: skuteczność hamowania po naciśnięciu pedału jest słabsza lub zupełnie zanika. Gdy jednak para wodna się ochłodzi, skrapla się z powrotem do stanu ciekłego, pozornie przywracając normalną pracę hamulców – aż do momentu, gdy proces ten (ogrzewanie) powtórzy się i objawy wystąpią ponownie. Awarie hamulców występują nagle, dlatego zjawisko to zyskało nazwę „cichego zabójcy”.