Wymiana oleju silnikowego i filtrów - wskazówki i porady

Wymiana oleju silnikowego i filtrów - wskazówki i porady

Wymiana oleju silnikowego i filtrów - wskazówki i porady

Olej silnikowy jest jednym z najważniejszych plynów znajdujących się w samochodzie. Spełnia on bardzo istotne zadania w kwestii ochrony jednostki napędowej. Nie tylko zmniejsza tarcie pomiędzy elementami silnika, ale również odprowadza ciepło, zabezpiecza przed korozją i utrzymuje silnik w czystości. Dlatego wymiana oleju ma tak ogromne znaczenie dla żywotności silnika. Jak prawidłowo wymienić olej i filtry? Który olej wybrać? ...

Dobór odpowiedniego oleju silnikowego

Olej podlega starzeniu i wraz z czasem traci swoje właściwości smarne co przekłada się na gorszą ochronę silnika. W celu zapewnienia optymalnego smarowania i ochrony silnika producenci aut określają okresy wymiany oleju oraz filtrów. Im starszy samochód tym częsciej należy dokonywać wymian. W najnowszych autach wymianę przewiduje się co 15 – 20 tys kilometrów, jednak w niektórych przypadkach może to być nawet 30 tys kilometrów lub 2 lata. W starszych pojazdach, ze znacznym przebiegiem wymian nlaży dokonowyć częsciej, po przejechaniu 10 – 12 tys kilometrów. Jednak te informacje należy traktować orientacyjnie, ponieważ na zużycie oleju duży wpływ ma sposób eksploatacji auta. Jednak niezależnie od przebiegu wymianę zaleca się nie rzadziej niż co roku.

Kolejnym zagadnieniem przy wymianie oleju jest jego dobór. Wyróżnia się oleje minaralne, półsyntetyczne oraz syntetyczne, które różnią się bazami olejowymi oraz pakietami dodatków uszlachetniających. Obecnie nawięcej prac rozwojowych prowadzi się nad tymi ostatnimi dzięki temu odpowiadają one wymaganiom producentów silników i wpływając na ich trwałość oraz jakość pracy. Oleje syntetyczne (np. Mobil 1 5w30 ESP Formuła) są stabilne termicznie, tzn. Zapewniają odpowiednie smarowanie w wysokich tempareaturach oraz są pompowalne w niskich (zachwoują płynność nawet przy -60°C) co zapewnia łatwy rozruch i odpowiednią ochronę. Utrzymują silnik w czystości oraz zmniejszają zużycie paliwa.

Aktulnie trendem w branży są oleje niskolepkościowe (np. Mobil1 0w20). Ze względu na niewielki wskaźnik lepkości zmniejszają tarcie pomiędzy elementami silnika, a co za tym idzie również zużycie paliwa. Należy stosować środek smarny zalecany przez producenta. Informacji na ten temat można szukać w instrukcji obsługi pojazdu. Znajdziemy tam dane na temat lepkości oraz normy producenta, które powinien spełniać olej.

Mobil 1 ESP Formula 5W-30

Olej Mobil 1 ESP Formula 5W-30 jest rekomendowany do silników, które potrzebują oleju z systemem Longlife spełniającego normy VW 504 00/ 507 00. Olej Mobil 1 ESP Formula 5W-30 zaleca się do stosowania we wszystkich nowoczesnych typach silników samochodowych, zwłaszcza w wysokosprawnych silnikach Diesla i benzynowych, montowanych w najnowszych modelach samochodów osobowych, terenowych i furgonetkach.

Inną metodą jest skorzystanie z opcji doboru oleju, którą znajdziemy np. na stronie internetowej Mobil - Dobierz olej. Uwagę należy zwracać na normy producentów, ponieważ to one są wyznacznikiem odpowiedniego oleju. Każdy z producentów aut stawia wymogi, które musi spełniać odpowiedni olej do odpowiedniego pojazdu. I tak, do aut wyposażonych w pompowtryskiwacze zalane są oleje spełniające specyfikację VW 505.01 (np. Mobil Super 3000 XE 5w30). W przypadku aut wyposażonych w filtr DPF konieczne jest stosowanie olejów niskopopiołowych, które spełniają restrykcyjne wymogi ekologiczne oraz zapobiegają zatykaniu się filtra cząstek stałych. Oleje te charakteryzują się niską zawartością popiołów oraz siarki, które ulegając spaleniu mogłyby doprowadzić do szybkiego zatkania filtra.

Polecamy artykuł:

Kontrola oleju nie kończy się wraz z wymianą. W okresie między wymianami należy kontrolować ilość oleju w zbiorniku i w razie potrzeby uzupełnić ubytek. Dlatego przy zakupie warto zabezpieczyć się dodatkowym litrem płynu.

Dobór i wymiana filtrów

Przy wymianie oleju, należy pamiętać o kompleksowej wymianie filtrów, które tez ulegają zużyciu.

Wymiana filtra oleju jest obowiązkiem przy każdym serwisie olejowym. Filtr ten ma za zadanie wyłapwyać zanieczyszczenia, które dostały się do oleju. Dięki temu olej dłużej utrzymuje swoje właściwości, a elementy silnika nie ulegają zużyciu. Filtr paliwa oczyszcza olej napędowy oraz zatrzymuje zawartą w nim wodę. Przedostanie się zanieczyszczeń do układu zasilania paliwem może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, a co za tym idzie generować duże koszty napraw. Wymianę filtra powinno realizować się wg wskazań producenta, przy dużych przebiegach zaleca się wymiany co ok 40 tys.

Filtron

Filtr powietrza znajduje się w układzie dolotowym silnika. Oczyszcza powietrze dostające się do silnika. Zatkany znacząco wpływa na osiągi auta. Filtr powietrza zaleca się wymieiać co 20 tys. Km, w przypadku eksploatacji w zapylonym środowisku może być konieczna częstsza wymiana. Filtr przeciwpyłkowy nazywany też kabinowym oczyszcza powietrze wpadające do wnętrza pojazdu. Wymianę zaleca się przynajmniej dwa razy w roku.

Filtron

Regularne wymiany oleju i filtrów pomagaja utrzymać silnik w dobrej kondycji, dlatego należy o nich pamiętac i przestrzegać okresów wymian. Nie stosowanie się do tych zaleceń może doprowadzić do szybszego zużycia elementów silnika, które będą narażone na zwiększone tarcie.

Skontaktuj się z nami:

Narzędzia Ekonaft