Oleje syntetyczne - Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
2017-06-23
- Co wyróżnia oleje syntetyczne?
- W jaki sposób pozbyć się przepracowanego oleju syntetycznego?
- Na czym polega różnica między w pełni syntetycznym i semisyntetycznym olejem silnikowym?
- Dlaczego powinienem stosować Mobil 1, a nie inny olej syntetyczny?
- Czy można mieszać różne syntetyczne oleje silnikowe?
- Czy Mobil 1 jest odpowiedni do krótkich przejazdów w cyklu miejskim?
- Czy Mobil 1 jest odpowiedni do dalekich podróży autostradą?
- Czy Mobil 1 jest odpowiedni do jazdy wyczynowej?
- Czy Mobil 1 jest wart swojej ceny?
- Ale czy da się uzasadnić, że warto dopłacić za Mobil 1?
1. Co wyróżnia oleje syntetyczne?
Wszystkie oleje silnikowe wytwarza się z olejów bazowych i dodatków. Olej syntetyczny zawiera oleje bazowe z chemicznej syntezy lub rafinowane „głębiej” niż w przypadku zwykłych olejów mineralnych, dzięki czemu lepiej chroni silnik i zapewnia lepsze osiągi. Stosowanie olejów syntetycznych daje szereg różnych korzyści, takich jak zapobieganie zużyciu części ruchomych, utrzymanie silnika w czystości, swobodny przepływ oleju w silniku, zachowanie lepkości na odpowiednim poziomie, zapobieganie korozji i zmniejszanie tarcia, dzięki czemu silnik może niezawodnie pracować przez długie lata.
2. W jaki sposób pozbyć się przepracowanego oleju syntetycznego?
Należy przestrzegać takich samych procedur środowiskowych, jak w przypadku konwencjonalnych olejów silnikowych. Szczegółowe wytyczne dotyczące utylizacji oleju można uzyskać w lokalnych instytucjach ochrony środowiska lub u stosownych władz.
3. Na czym polega różnica między w pełni syntetycznym i semisyntetycznym olejem silnikowym?
Wszystkie dostępne oleje silnikowe tworzone są w oparciu o oleje bazowe i dodatki uszlachetniające. W pełni syntetyczne oleje silnikowe zawierają 100% niekonwencjonalnych, wysokowydajnych, syntetycznych olejów bazowych o doskonałych charakterystykach. Semisyntetyczne oleje silnikowe (zwane często „mieszankami”) to połączenie mniejszego procentu syntetycznych olejów bazowych z konwencjonalnym olejem mineralnym. Mobil 1 jest olejem w pełni syntetycznym.
4. Dlaczego powinienem stosować Mobil 1, a nie inny olej syntetyczny?
Mobil 1 zapewnia doskonały poziom ochrony silnika. W roku swojego debiutu (1974) Mobil 1 był pierwszym powszechnie dostępnym syntetycznym samochodowym środkiem smarnym na rynku. Obecnie nadal jest powszechnie uznawany za produkt wysoce zaawansowany.
5. Czy można mieszać różne syntetyczne oleje silnikowe?
Tak. Mobil 1 jest w pełni kompatybilny z konwencjonalnymi olejami mineralnymi, semisyntetycznymi i innymi syntetycznymi olejami silnikowymi, jeśli istnieje potrzeba ich zmieszania. Warto jednak wiedzieć, że rozcieńczanie oleju Mobil 1 może zmniejszać jego osiągi.
6. Czy Mobil 1 jest odpowiedni do krótkich przejazdów w cyklu miejskim?
Tak. Swobodnie przepływający olej Mobil 1 zaczyna chronić silnik od momentu jego uruchomienia, stanowi więc doskonały wybór w sytuacji, gdy wiekszość jazd odbywa się na krótkim dystansie. Jeżeli samochód używany jest w większości przypadków do krótkich jazd, na przykład do dojazdów do pracy, szkoły czy sklepu, silnik pracuje zbyt krótko, aby zdążyć się nagrzać przed kolejnym wyłączeniem. Przed zużyciem może uchronić go tylko odpowiednie zabezpieczenie działające w chwili zimnego rozruchu.
Przeprowadzone badania dowiodły, że Mobil 1 jest nadal płynny w temperaturach sięgających -40°C i może dotrzeć podczas rozruchu do wszystkich ruchomych części silnika 10 sekund wcześniej w porównaniu z niektórymi olejami konwencjonalnymi. Oznacza to, że Mobil 1 zaczyna chronić silnik od razu, znacznie łagodząc wpływ trudnych warunków podczas rozruchu, co w efekcie pozwala zaoszczędzić pieniądze na paliwie i kosztach napraw. Oczywiście znacznie ułatwia to także uruchomienie silnika nawet w najchłodniejszy poranek.
7. Czy Mobil 1 jest odpowiedni do dalekich podróży autostradą?
Tak. Doskonała ochrona silnika, nawet w ekstremalnych temperaturach, pozwala uznać Mobil 1 za idealny wybór w sytuacji, gdy większość jazd to szybkie, dalekie przejazdy autostradą. Podczas częstych, dalekich przejazdów autostradą przy dużej prędkości silnik osiąga bardzo wysoką temperaturę, co może prowadzić do większego zużycia paliwa.
Mobil 1 jest w stanie praktycznie wyeliminować zużycie silnika, którego stan, mimo upływu czasu, pozostaje niemal taki sam, jak w dniu, w którym go zamontowano. Oznacza to, że silnik będzie nie tylko pracował na maksymalnych osiągach, będzie także pracował sprawniej i zużyje mniej paliwa.
8. Czy Mobil 1 jest odpowiedni do jazdy wyczynowej?
Tak. Ten wiodący na świecie syntetyczny olej silnikowy przetestowano wszechstronnie i na wielką skalę w sportach motorowych, więc dla entuzjastów wyczynowej jazdy jest wyborem optymalnym. Jeśli uwielbiasz wyczynową jazdę i osiągi wiele dla Ciebie znaczą, musisz polegać na silniku zdolnym do spełnienia bardzo wysokich wymagań. Zespół F1 wie dobrze, że stosowanie odpowiedniego oleju naprawdę ma istotne znaczenie dla wzrostu mocy. Co więcej, stosując olej Mobil 1, zyskujesz pewność, że bez względu na to jak ostro jeździsz, Mobil 1 chroni Twój silnik nieustannie i z maksymalną skutecznością.
9. Czy Mobil 1 jest wart swojej ceny?
Tak. Mobil 1 jest trochę droższy niż inne oleje silnikowe po prostu dlatego, że jego produkcja kosztuje więcej. Jego unikalny skład i doskonale wlaściwości są efektem szeroko zakrojonych i nieprzerwanych inwestycji w badania i rozwój.
10. Ale czy da się uzasadnić, że warto dopłacić za Mobil 1?
Tak. Technologia Mobil 1, zapewniająca wyjątkową ochronę, pozwala – pomimo upływu czasu – zachować silnik praktycznie w takim samym stanie, jak w dniu, w którym go zamontowano, co może pozwolić uniknąć znacznych kosztów napraw.
Równie ważne jest to, że swobodnie przepływający olej Mobil 1 zmniejsza zużycie energii przez silnik i korzystnie wpływa na spalanie paliwa.
Dlatego chociaż Mobil 1 może kosztować nieco więcej „na początku”, to jednak pozwoli zaoszczędzić znacznie więcej podczas użytkowania.